Vi har kontrollerat återvinningsstationerna

Skylt till återvinningsstation

Bygg- och miljönämnden har kontrollerat kommunens 21 återvinningsstationer. Vi har sett att rutinerna fungerar väl. Dock har vi framfört flera förbättringsförslag, bland annat för att förebygga nedskräpning runt stationerna.

Bygg- och miljönämnden har kontrollerat de 21 kommunala återvinningsstationerna under hösten. Vi prioriterade dem eftersom vi tidigare enbart kontrollerat dem när någon har klagat på dem, och eftersom kommunen tog över driften av stationerna den 1 januari 2024.

Vi har granskat:

  • rutiner för skötsel av stationerna
  • de klagomål som har kommit in
  • hur klagomålen har hanterats.

Vi har också besökt samtliga stationer och tittat på olika saker.

Vi fann att rutinerna kring stationerna över lag fungerar väl. Klagomålen på stationerna är få och hanteras snabbt. Vi har dock framfört en rad förbättringsförslag till Krokoms kommuns renhållningsavdelning. Förslagen handlar bland annat om att förebygga nedskräpning kring stationerna och att göra dem mer tillgängliga. Vi har också lämnat förslag för att förenkla för allmänheten att sortera rätt, till exempel:

  • väl fungerande belysning och avskärmning kring stationerna
  • tillgång till låga inkast
  • bättre underlag
  • bättre sorteringsanvisningar.

Kontrollen av återvinningsstationerna har inget fast tidsintervall, utan görs vid behov. En ny planerad kontroll kan bli aktuell när kommunen går över till fastighetsnära insamling av förpacknings- och bioavfall under 2027, för att se att de nya rutinerna fungerar.

Läs hela rapporten om återvinningsstationerna (pdf) Pdf, 884.5 kB.

Meny