Rektorn som brinner för utveckling

Porträttbild på en man

Thomas Hallberg är rektorn som aldrig ger upp trots att det blåser hårt. Med ett hemmabyggt ledarskap, visionära tankar och entreprenörstänk har han nu lyckats få med både lärare, elever och hela samhället på tåget mot Cederbergskolans framtid.

Thomas står på vedbacken och svingar yxan högt i luften. Hela familjen är hemma i dag då de har förkylningssymptom och han ska snart åka och ta ett covid-test. Det spelar ingen roll om Thomas står på vedbacken på gården eller befinner sig i skolans korridorer, hans tankar handlar alltid om hur han kan utveckla saker. Det är just det han brinner för. Det ständiga lärandet och de små stegens belöning, är det han älskar. Trots pandemin har Thomas och hans kollegor fortsatt utvecklingsarbetet på Ceder­bergsskolan i Föllinge. Om det och elevhälsoarbetet föreläser Thomas om för lärarteam, skolchefer, skolledare och elevhälsochefer på nationella konferenser inom elevhälsa och skolutveckling.

– Det är härligt med skolor som är nyfikna och spanar efter inspiration från andra för att utforma sitt eget utvecklingsarbete. Att vara nyfiken och dra lärdom av vad andra gör tror jag är ett framgångs­recept, säger Thomas Hallberg.

Thomas, som är uppvuxen i Kluk, studerade till lärare i Umeå och där träffade han Anna från Föllinge. De fick sitt första barn och flyttade till Annas hemgård i Föllinge där Thomas vikarierade på Ceder­bergs­skolan. Så kom ett telefonsamtal från en vän på Malta med ett jobberbjudande som gjorde att familjen packade väskorna och flyttade till Milano. Där startade Thomas en modeblogg för manligt mode och arbetade med affiliates marketing, en slags digital marknadsföring via partnerskap. En resa som tog honom över hela världen. Entreprenörslivet lockade och väl tillbaka i Föllinge startade han både en av Sveriges första crowdfundingplattform och en sajt som samlade alla frisörers klipptider. Thomas är även medgrundare och delägare i Gomorron Östersund. Trygghet och stabilitet kom dock att vinna i längden.

Det är härligt med skolor som är nyfikna och spanar
efter inspiration från andra för att utforma sitt eget utvecklingsarbete.

När han steg in på Cederbergsskolan i maj 2017 som rektor möttes han av en skola med många utmaningar. Endast 65 procent av eleverna hade behörighet till gymnasiet, ett hårt klimat gjorde att kränkningar, rasistiska toner och machokultur härjade. Förra sommaren kom alla elever in på sitt förstahandsval till gymnasiet. Även i år är alla elever behöriga till gymnasiet. Utvecklingsarbetet som Thomas och hans kollegor gjort har burit frukt. Det har varit ett hårt arbete och ännu är de inte i mål, men de är på god väg.

– Varje elev har en god intention varje morgon, sen kan saker hända under dagen när de sätts i ett system som de inte klarar av, då måste vi vuxna ta ansvar för att förändra systemet, säger han.

Elevsynen innebär i dag att elever verkligen vill lyckas i skolan. Den nya normen är att skolan står i centrum, inte skojbråk och skadegörelse. På fyra år ser Thomas stora skillnader i hur samhällets inställning till skolan har förändrats.

– Samhället har tagit ställning för skolan, nu har vi många vuxna som kan utveckla. När vi började var vi några stycken, nu är vi 200 vuxna som tycker att skolan gör något bra. Då får vi med oss de 120 barnen och tonåringarna också. Alla måste med, annars går det inte, säger Thomas.

Susanne Kvarnlöf

Bildtext: Thomas Hallberg är rektor för Cederbergsskolan i Föllinge sedan 2017. När han började var det en skola med många utmaningar han fick ansvar för. Nu har alla elever varit behöriga till gymnasiet två år i rad – utvecklingsarbetet som Thomas och hans medarbetare gjort har burit frukt. 

Meny