Förstudie inför renovering av Nyhedens skola

personer sitter på möte och lyssnar på annan person

Nyhedens skola behöver renoveras och därför undersöker vi olika sätt att göra det på. Vi ser också över skolstrukturen så att vi långsiktigt ska ha tillräckligt med plats för eleverna. Skol­verksamheten, inklusive elever, kommer att delta i processen.

Anledningen till förstudien är att lokalerna på Nyhedens skola är i behov av omfattande underhållsåtgärder. För att de ska fungera som goda undervisningslokaler med positiv studie­atmosfär behöver vi renovera eller bygga nytt på ett långsiktigt och hållbart sätt.

Vi undersöker nu möjligheten att skapa en ny, modern och attraktiv skola som kommer att ge barnen den bästa möjliga starten i livet. Vår vision är att bygga en skola med ändamåls­enliga lokaler som är anpassade för framtidens lärande och som skapar en trygg, inspirerande och flexibel miljö för elever och lärare. Vi vill skapa förutsättningar för en arbetsmiljö där lärarna kan utvecklas och trivas, och som därmed kan ge eleverna en högkvalitativ utbildning som stödjer deras individuella utveckling.

Vi ser även möjligheterna att skapa en attraktiv utemiljö, som främjar både rörelse och kreativt lärande. Vi vill ha en skola där utevistelsen blir en naturlig del av barnens vardag, och där alla kan känna sig inspirerade och motiverade – både inomhus och utomhus.

Vi tar med i beräkningen att idrottshallen och badhuset också behöver ses över.

På denna sida kommer vi att uppdatera löpande och det finns möjlighet att ställa frågor som besvaras i FAQ

Vi gör plats för fler barn

I samband med detta görs en översyn av skol­strukturen i centrala Krokom så att vi ska ha tillräckligt med utrymme för eleverna både nu och i framtiden. Syftet är att skolan ska vara hållbar och långsiktig, med främjande ut­bildningsmiljöer som får både elever och lärare att växa och trivas.

Anpassade grundskolan har idag ett avtal med Östersunds kommun som innebär att några av Krokoms elever går åk 7–9 på Odensala skolan. Detta avtal kommer att sägas upp då Östersund har behov av att nyttja alla sina platser själva. Detta innebär att vi måste säkerställa att alla våra elever har möjlighet att gå hela sin skolgång i Krokom.

Det ska finnas plats för alla barn utifrån det befolkningsmål som kommunen beslutat om och tilltänkta bygg­projekt i området.

Förstudien inkluderar underlag gällande:

  • kommunens tillväxtplan
  • skolstruktur
  • omvärldsbevakning
  • ekonomiska förutsättningar
  • aktuell forskning

Vilka är delaktiga i förstudien?

Löpande under processen har vi anordnat workshops med personalrepresentanter, skyddsombud och politiker från barn- och utbildningsnämnden och kommunstyrelsen. Vi har haft informationsmöten med politiker, personal och berörda vårdnadshavare. Vi har också träffat elevrådet för att få deras perspektiv på framtidens skola. Vi gör även studiebesök på andra närliggande skolor som har byggts om eller ut.

Utifrån delaktigheten har samtliga grupper varit övervägande överens om att man ser fördelar i en förändring av skolstrukturen, nu när en möjlighet ges. Två förslag att jobba vidare med har kommit fram, men dessa bearbetas nu i politiken och kan komma att förändras.

Förslagen berör Aspås, Hissmoskolan, Kvarnbacksskolan, Nyheden och Dvärsätts skola och utgör ett underlag att jobba vidare med. De stora skillnaderna mellan de två förslagen är om Nyheden ska vara en F-9-skola eller en 4-9-skola. I det första alternativet är förslaget att både Hissmoskolan och Kvarnbacksskolan utgår. I det andra alternativet är Kvarnbacksskolan kvar som en F-3-skola. I båda alternativen föreslås Aspås och Dvärsätt vara F-3-skolor.

Vad kommer att hända framåt?

Nu pågår politisk bearbetning av underlaget för att se om det behövs eventuell komplettering.

Förstudiens underlag kommer att ligga till grund för ett politiskt beslut i kommunfullmäktige.

När beslutet är taget är förhoppningen att skolan kan vara färdig inom tre år.

Process

  • 6 dec 2023: Kommunstyrelsen antar beslut om förstudieprocess
  • 4 mars 2024: Förstudieprocessen startar
  • 20 juni: Information Kommunstyrelsen
  • 20 aug: Kommunstyrelsen, personal och skyddsombud bjuds in till studiebesök
  • 28 aug: Workshop Kommunstyrelsen
  • 3 sept: Workshop skolpersonal och skyddsombud
  • 17 sept: Workshop Barn- och utbildningsnämnden
  • 2 okt: Information Kommunfullmäktige
  • 22 okt: Projektsida på Krokoms kommuns hemsida
  • 29 okt: Kommunfullmäktige bjuds in till studiebesök
  • 8 nov: Möte elevråd ca 20 representanter från åk 7-9
  • 7 jan: Informationsmöte berörda skolors personal
  • 28 jan: Information Barn- och utbildningsnämnden
  • 13 feb: Information Barn- och utbildningssamverkansråd
  • 25 mar: Informationsmöte berörda vårdnadshavare
  • 9 apr: Informationsmöte samtliga kommunpolitiker

Kommande:

  • Flera typer av information bland annat websida med möjlighet till frågor och fysiska informationsmöten
  • Politisk bearbetning av underlaget
  • Beslut fattas i kommunfullmäktige

 

Underlag så här långt

På informationsmöten med berörda vårdnadshavare och politiker har underlag som samlats in fram till nu presenterats. Fokus har varit kring skolstukturen och att säkerställa skolplatser och Anpassade grundskolans utbyggnad framåt. I informationen visas sammanställningar av forskningsunderlag, statistik och bilder från den nybyggda delen av Ås skola tillsammans med sammanställda synpunkter från alla grupper som deltagit i workshops. Dessa synpunkter ska inte ska tolkas som fakta eller sanning. Det är tankar som kommit av att vi givit deltagargrupperna specifika frågeställningar och presenteras tillsammans med kommentarer från förvaltningen.

Du kan se presentationen här:

 

 

Frågor och svar

Har du någon fråga om förstudien? Här kan du skicka in den. Vi svarar så snabbt vi kan och lägger upp svaret här på sidan. Det kan ta upp till två veckor innan vi publicerar svaret. Om din fråga inte hör till ämnet eller innehåller personangrepp kommer vi inte att svara på den.

Avser kommunen genomföra samrådsmöte och efterfråga dialog runt detta i Dvärsätt och Aspås före beslut?

Nu pågår politisk bearbetning av underlaget för att se om det behövs eventuell komplettering. Nästa steg i hanteringen kommer att uppdateras här på projektsidan så snart processen kommit vidare.

Varför framgår inte de förslag som politiken diskuterar här så folk förstår rent praktiskt hur det kan påverka de olika skolorna i centrala Krokom. Aspås Dvärsätt o Krokom?

Nu är projektsidan uppdaterad! All information om underlaget som politiker fick information om den 9 april finns nu tillgänglig för alla.

Vid politikinfon så var meritpoängen för små och stora skolor från SKR hur det ser ut i Sverige. Hur ser det ut på våra skolor i Krokom?

Tyvärr är det inte möjligt att göra en liknande tabell med bara Krokoms skolenheter, då de är så få och små att det skulle vara för utlämnande för individer. Mer generellt ligger Krokom något högre än riket i meritvärdet för både årskurs 6 och 9.

Först och främst undrar jag över vilka vårdnadshavare som fått vara med i studien då väldigt många vårdnadshavare från Aspås först och främst inte vetat om att förstudien påverkar Aspås skola, och är mycket negativa till att Aspås blir F-3. Många jag har pratat med kommer byta kommun. Är rädd att Krokom förlorar stort elevunderlag om Aspås görs till F-3. Sedan undrar jag om ni verkligen lyft elevperspektiv i detta. Som det ser ut i dagsläget är det mkt svårt pga olika socioekonomiska bakgrunder m.m. att skapa trygga grupper i åk 7 på Nyheden, då vi får elever från 5 skolor. Om det blir som era förslag kommer elever få hoppa in i nya klasser allt eftersom. Jag och fler andra undrar hur ni tänker där? Hur får vi hjälp att göra det bra för dessa elever om förslaget går igenom? Slutligen, bjuder ni in till någon fler träff, är få som kan komma på torsdag då det är skolavslutning dagen efter. Där borde ni kanske tänka om och ta en dag när fler har tid. Vi behöver mer transparens i detta. Just nu känns det som ni inte vill ha våra frågor.

Samtliga vårdnadshavare med elever i åk F-3 på Aspås, Dvärsätt och Hissmo var inbjudna till informationsmöte den 25/3. Den 12/6 hölls ytterligare ett informationsmöte för samtliga intresserade medborgare.

Vi ser att det är viktigt att resursfördelningen samlas och nu arbetar vi vidare med två alternativ kring ny skolstruktur. Det har framkommit i workshops och möten det senaste året att det finns övervägande fördelar med dessa alternativ och att utmaningarna går att förebygga. Forskning visar att tidigare samling för eleverna för med sig många fördelar som trygghet, stabilitet, de slipper också verksamhetsresor och får ha rast på rasten istället för transport mellan olika enheter.

Information med video m.m finns ovan på denna sida och går att se när det passar!

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    1200
    Hjälpte informationen på sidan dig?

    Meny