- Startsida
- Kommun och demokrati
- Nämnder
- Valnämnd
Valnämnd
Valnämnden i Krokom består av nio ordinarie ledamöter och nio ersättare. Nämndens sammanträden är inte öppna för allmänheten.
Valkansliet får i uppdrag av valnämnden att förbereda och praktiskt ansvara för att val, till riksdag, kommunfullmäktige, regionsfullmäktige, folkomröstningar samt val till Europa-parlamentet, kan genomföras på ett demokratiskt riktigt sätt i enlighet med gällande vallag.
Visste du att alla över 18 år har möjlighet att vara röstmottagare?
Här nedan finns det beskrivet vad arbetet innebär mer i detalj och vid ytterligare frågor går det bra att mejla valnamnden@krokom.se.
Blir du intresserad så skicka in en intresseanmälan i e-tjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Arbeta som röstmottagare i en vallokal
På valdagen 2024 är vallokalen öppen för röstning klockan 9.00-21.00.
I vallokalen arbetar röstmottagare, varav en ordförande och en vice ordförande som är arbetsledare.
Röstmottagarna ställer i ordning vallokalen innan den öppnar klockan 9.00. När vallokalen stänger för röstning klockan 21.00 ska rösterna hanteras. Därefter lämnar ordförande och vice ordförande in rösterna till valkansliet. Arbetet kan pågå till sent.
Vem söker vi?
Som röstmottagare ska du vara serviceinriktad, noggrann och stresstålig. Det finns olika typer av uppdrag: röstmottagare, ordförande och vice ordförande. Du får gärna ha erfarenhet från tidigare arbete som röstmottagare, men det är inte ett krav. Ordförande och vice ordförande bör ha arbetat som röstmottagare vid tidigare val. Ordförande och vice ordförande får inte finnas med på valbar lista.
Den som ska arbeta som röstmottagare ska ha fyllt 18 år.
För att få jobba som röstmottagare genomgår du en utbildning som är obligatorisk.
För att du ska kunna anmäla ditt intresse måste du logga in i e-tjänsten:
Anmäla intresse som röstmottagare Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Röstmottagarens uppdrag
Den som arbetar som röstmottagare ska medverka till att valet genomförs korrekt, tryggt och säkert.
Exempel på röstmottagares uppgift är att
- placera valsedlar i valsedelställen och hålla ordning på valsedlarna
- hantera köer som kan uppstå vid exempelvis valskärmar och avskärmningar
- informera väljare och säkerställa att de är ensamma bakom avskärmningen när de tar valsedlar och valskärmen när de gör i ordning sin röst
- vid behov hjälpa en väljare att ta valsedlar eller att göra i ordning sina röster under tystnadsplikt
- dela ut valkuvert
- ta emot väljarens röst, kontrollera väljarens identitet och pricka av i röstlängden
- granska förtidsröster
- räkna röster efter avslutad röstmottagning
Ordförandens och vice ordförandes uppdrag
Ordförandens och vice ordförandes uppdrag utöver det som gäller enligt ovanstående är att
- innan valdagen organisera röstmottagarna enligt tjänstgöringsschema för röstmottagare i det tilldelade valdistriktet
- ordförande ansvarar för att gå igenom valmaterialet och de förtidsröster som levereras till vallokalen, och meddela eventuella avvikelser till valkansliet
- ordförande och vice ordförande har det yttersta ansvaret i vallokalen och någon av dem måste alltid finnas på plats under valdagen i vallokalen
- ordförande och vice ordförande lämnar in mottagna röster till valkansliet efter att rösterna är räknade och inrapporterade
Ersättning för uppdrag
Ersättning för uppdrag
Vi betalar ut ersättning för samtliga uppdrag. Valnämnden har beslutat om följande ersättningsnivåer:
Timarvode: 177 kr
Förlorad arbetsinkomst: verifierat belopp max 371 kr x 8 timmar = 2 968 kr
Bilersättning: 2,90 kr/km
Färdtid: 83 kr/timme, om restid uppgår till minst en timme tur och retur
Vid utbildning samt förberedelsearbete före valdagen utgår tim- och kilometerersättning
Protokoll
Protokoll
Protokoll från och med november 2021 och framåt hittar du i det digitala diariet. Klicka här för att komma direkt till det digitala diariet. Länk till annan webbplats.
Här hittar du protokoll från år 2017 och framåt. För att få tillgång till äldre protokoll, kontakta kansliet, e-post: krokoms.kommun@krokom.se
2021
2021
Sammanträdesdag | Protokoll |
---|---|
31 augusti | Ladda hem protokoll från 31 augusti 2021 Pdf, 233.5 kB, öppnas i nytt fönster. |
2019
2019
Sammanträdesdag | Protokoll |
---|---|
25 februari | Ladda hem valnämndens protokoll från 25 februari 2019 Pdf, 314.6 kB, öppnas i nytt fönster. |
17 juni | Ladda hem valnämndens protokoll från 17 juni 2019 Pdf, 248.1 kB, öppnas i nytt fönster. |
2018
2018
Sammanträdesdag | Protokoll |
---|---|
14 maj | |
29 oktober |
2017
2017
Sammanträdesdag | Protokoll |
---|---|
12 juni |
Ledamöter
Ledamöter
Valnämnden har 9 ledamöter och 9 ersättare som väljs genom allmänna val vart fjärde år.
Kontakt
-
Ingrid Roos Handläggare E-post: ingrid.roos@krokom.se