Elevernas röster i fokus när nya konstverk invigs på Ås skola

elever har gympa

Tisdagen den 9 juni klockan 09.00–09.45 invigs flera nya konstverk på Ås skola. Bakom verken står konstnärer hemmahörande i länet.
Märit Aronsson-Towler, Linda Svedberg, Malin Ståhl tillsammans med den samiske slöjdaren Johannes Nilsson samt elever i klass 4.

Invigningen sker i Rörelserummet och blir en stund där konsten möter barnens egna tankar och upplevelser. Under våren har skolans lågstadieelever tagit del av de nya verken, funderat över vad de väcker för känslor och skrivit ner sina reflektioner.

Elevernas tankar i fokus

Under invigningen kommer eleverna att presentera sina tankar kring konsten och vad den betyder för dem.
De medverkande konstnärerna berättar också om sitt skapande, sina idéer och processen bakom verken.
– Konst i skolmiljö skapar både nyfikenhet, samtal och inspiration. Det är särskilt värdefullt att eleverna själva får sätta ord på sina upplevelser och vara en aktiv del av invigningen, säger man från Ås skola.

Rundvandring för inbjudna

Efter den gemensamma samlingen följer en rundvandring där inbjudna besökare och media får möjlighet att se konstverken på plats och möta både elever och konstnärer.
Elever och konstnärer kommer att finnas tillgängliga för intervjuer i samband med invigningen.

När: Tisdag 9 juni 2026, kl. 09.00–09.45
Var: Rörelserummet, Ås skola

Observera att det inte är en allmän tillställning.

För mer information för media:

0640-161 72
Joakim Mattsson
Skolintendent, Krokoms kommun
joakim.mattsson@krokom.se

Meny