Överklaga beslut
Du har rätt att överklaga ett beslut som är fattat av den kommun, som du är skriven i. Det finns två typer av överklagan, laglighetsprövning och förvaltningsbesvär.
Laglighetsprövning
Som kommuninvånare kan du överklaga om du till exempel tycker att beslut har fattats på fel sätt eller om du anser att kommunen överskridit sina befogenheter. Dessa typer av överklaganden kallas för laglighetsprövning.
Överklagan måste ske inom tre veckor från det att beslutsprotokollet har godkänts (justerats).
Överklagan laglighetsprövning skickas till:
Förvaltningsrätten i Härnösand
Box 314
871 27 Härnösand
Förvaltningsbesvär - beslut som rör dig själv
Om du inte är nöjd med ett beslut som rör dig har du vanligtvis rätt att överklaga beslutet. Det kan till exempel handla om bygglov, socialt stöd som LSS (Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade) eller dispens från kommunens sophämtning. En sådan överklagan kallas förvaltningsbesvär.
Hur gör jag för att överklaga beslut som rör mig själv?
Hur du gör för att överklaga ska framgå av beslutet. Överklagandet ska vara skriftligt och måste göras inom tre veckor från det datum du fick beslutet.
Missnöjd med beslut?
Som privatperson är det viktigt att du håller isär vad du är missnöjd med. Anser du att beslutet är felaktigt utifrån lagen sett, så ska du överklaga.
Är du däremot missnöjd över hur ditt ärende har skötts, eller hur du har blivit bemött, ska du först vända dig till chefen på respektive ansvarsenhet i kommunen. Prata med dem och framför dina synpunkter.
Om du har klagomål på hur socialtjänsten sköter ditt ärende, kan du också i andra hand vända du dig till förvaltningsrätten.