Ås Framtid vann Guldkroken 2018

Glada vinnare av Guldkroken 2018 är Björn Wahlberg, Annika Noaksson, Börje Olsson, Anna Björk Larsson, Lena Sundström Mattsson, Ås Framtid

Under Krokoms Guldkväll lyfts kommunens hjältar fram, både enskilda personer och företag. Vinnare av det mest åtråvärda priset Guldkroken blev i år Ås Framtid.

Den nionde upplagan av Krokoms Guldkväll genomfördes helt enligt planerna; god mat, underhållning med något för alla smaker och en spännande prisutdelning. Mats Hurtig, projektledare och konferencier under kvällen är supernöjd.

– I år har vi haft rekordmånga gäster och jag var lite nervös innan för logistiken. Men det har fungerat fantastiskt bra och jag är jättenöjd, säger en strålande glad Mats Hurtig.

Totalt delas tio priser ut under kvällen där höjdpunkten är utdelningen av Guldkroken. Det är tuffa kriterier som ska uppfyllas och pristagarens insats bedöms utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Det kan handla om förbättrad miljö, levande landsbygd, ekonomisk tillväxt, social sammanhållning, mångfald eller minimerad klimatpåverkan.

Nominerade till Guldkroken i år var Hotagens Trygghetsråd, Rödöns SK och Ås Framtid. Glädjen i salen var stor när vinnaren, Ås Framtid, presenterades. Motiveringen löd;

Med ett målmedvetet framtidsarbete, en bred verksamhet och en driftig styrelse verkar Ås Framtid för bygdens utveckling och invånarnas gemensamma intressen och trivsel. Åsbygden växer som ort och det behövs en förening som arbetar brett med inforamtion, samverkar och samordnar bygdens alla föreningar. Ås Framtid är också alltid beredd att ikläda sig rollen som arrangör i stort som smått. Ås framtdi är vad man säger, en verklig framtidsförening.

Samtliga pristagare

Guldkroken: Ås Framtid
Årets företagare: Annica och Berne Brenje, Big River Camp
Guldstjärnan, Årets serviceföretag: Handlarn i Dvärsätt
Guldstjärnan, Årets serviceperson: Monica Norum Jonsson
Kulturpris: Gunnar Rindå
Ungdomskulturstipendium: Sanna Hestner
Ledarpris: Fredrik Aliris, Ås IF och Bert-Ola Bångman, Offerdals SK
Utvecklingsstipendium för ungdom: Simone Råsmyhr, Offerdals MK och Fredrick Olausson, Tullus SG
Årets eldsjäl: Kristina Ernehed
Tillgänglighetspris: Anita Eriksson och Janne Magnusson, Skärvången Taxi

Här hittar du bilder på samtliga vinnare och motiveringarna till priset

Startskottet för Kulturveckan

Guldkvällen är också startskottet för Krokoms kulturvecka. Ett fullspäckat program med mängder av aktiviteter och utställningar runt om i kommunen. Kulturveckan avslutas med Good Harvest i Ås kyrka. Good Harvest är en ung svensk americanainspirerad duo som träffar rakt i hjärtat. Akustiska gitarrer, sammanflätad stämsång och en närmast instinktiv känsla för musikaliskt samspel.

Uppdaterad 2018-10-08 av Thory Andersson