IFO chef­/ verksamhetschef individ- och familjeomsorgen

Ett jobb med plats för växtkraft

Nu erbjuder vi ett viktigt och spännande arbete i en kommun som är tillräckligt stor för eget driv och tillräckligt liten för nära relationer.

Vill du ta ansvar för en betydelsefull och omfattande verksamhet där du samtidigt ingår i Socialförvaltningens kunniga, kreativa och ambitiösa ledningsgrupp där ingenting är omöjligt? Vi ser fram emot att välkomna en visionär och resultatorienterad verksamhetschef till vårt team – välkommen med din ansökan!

Sök jobbet direkt via den här länken Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Krokom, kommunen mitt i Jämtland

Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Här växer framtidstron och befolkningen ökar tack vare att människor både flyttar hit och väljer att stanna kvar. Vi värnar om alla invånare och därför arbetar vi kvalitets- och målinriktat för att ge bra service och omsorg genom livets alla skeden.

Till Socialförvaltningen rekryterar vi nu en verksamhetschef för individ- och familjeomsorgen som vill vara med och skapa växtkraft för verksamheten, medarbetare och invånare genom att vara kreativ, inspirera och engagera, i samverkan leda och utveckla en professionell verksamhet utifrån vårt uppdrag samt utöva ett gott ledarskap och skapa förutsättningar för lärande och framtidstro i våra verksamheter.

Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserade i fem enheter; Barn och Familjeenheten, Vuxenenheten, Öppenenheten (inkl. reception), Arbetsmarknadsenheten samt Integrationsenheten.

En dag som IFO chef/verksam­hetschef

Som verksamhetschef för individ- och familjeomsorgen har du ansvar för att leda och utveckla verksamheten. Det inkluderar ledarskap, arbetsmiljö och personalansvar, verksamhetsutveckling, budget- och ekonomiansvar samt aktivt samarbete med andra myndigheter, organisationer och samarbetspartners. Vi är i uppstarten av att arbeta aktivt med tidiga förbyggande insatser, det gör vi i samverkan med Region Jämtland/Härjedalens BUP samt Barn- och utbildningsförvaltningen i Krokoms kommun, ett viktigt arbete för att förflytta det reaktiva arbetet till ett förebyggande arbete.

Vidare inkluderas kvalitetssäkring, krishantering samt rapportering och dokumentation. Målet är att skapa en stabil och effektiv omsorg genom en rättssäker myndighetsutövning som stödjer och stärker individer och familjer i olika livssituationer.

Vi står inför stora förändringar inom socialtjänsten, den nya socialtjänstlagen, hållbar socialtjänst, som innefattar en omställning till en långsiktigt hållbar, mer förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst. I Krokom har vi under flera år sett en negativ trend gällande ökade orosanmälningar, där föräldrar behöver stöd och tidigare insatser. Som verksamhetschef på IFO behöver du ha ett starkt intresse av att hänga med i den nationella utvecklingen och ha förmågan att omsätta den i kommunens kontext. Vi behöver tänka nytt för att möta de behov som finns, för att säkerställa att våra medborgare får rätt stöd i rätt tid. Vi ser därför att du som verksamhetschef har förmåga att inspirera, motivera och leda medarbetare i förändring.

Du kommer att leda en egen ledningsgrupp med motiverade och ambitiösa enhetschefer, samarbeta med interna och externa stödfunktioner och vidareutveckla den samverkan som finns med de fackliga organisationerna. Som verksamhetschef inom individ- och familjeomsorgen blir du närmsta chef för 5 enhetschefer och 1 planeringssekreterare.

Din kompetens

Krav för tjänsten är:

  • Relevant högskoleutbildning inom socialt arbete eller liknande område.
  • Erfarenhet av ledande befattning inom socialförvaltningens verksamhetsområden.
  • Kunskap om gällande lagstiftning och regelverk inom området.
  • Förmåga att inspirera och leda medarbetare mot gemensamma mål.

Meriterande är:

  • Tidigare erfarenhet av att leda andra chefer.

Du har ett synligt ledarskap som präglas av tydlighet, öppenhet, närhet, mod och pålitlighet. Du är strukturerad, kan fatta och följa upp beslut och har erfarenhet och kunskap kring utvecklingsarbete och gruppdynamik. Samverkan och dialog är viktiga verktyg i ditt ledarskap.

I Krokom erbjuder vi:

  • En engagerad, hjälpsam och ambitiös ledningsgrupp
  • Ett ledarutvecklingsprogram för alla nyanställda chefer
  • En dynamisk arbetsmiljö där du kan påverka och göra verklig skillnad.
  • Möjligheter till professionell och personlig utveckling.
  • Ett tillåtande klimat där vi är öppen för att testa nya arbetssätt.
  • Möjlighet till semesterväxling (dvs byta semesterersättning mot semesterdagar)

Krokoms kommun - där vi tillsammans skapar möjligheter för varje individ och familj att blomstra.

Övrigt

Tillsvidareanställning på heltid

Tillträde enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag 2024-04-07

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Vård och omsorg.

Vår värdegrund och din växtkraft

Vårt arbete ska genom­syras av våra värdeord

  • Välkomnande – Här är alla välkomna!
  • Modig – Vi har mod att anta utmaningar, vi tänker annorlunda och vi vågar fatta beslut.
  • Nära – Vi är tillgängliga och sätter dem vi är till för i första rummet.
  • Pålitlig – Vi är professionella, tänker långsiktigt och arbetar hållbart.

Vi gör plats för din växtkraft!

I vår kommun ska alla kunna vara med och påverka. Närheten och tryggheten människor emellan skapar förutsättningar för mod, idéer och glädje. Vår vision är att ge plats för växt­kraft – för företagare, familjer och för dig som medarbetare. Att jobba i Krokoms kommun innebär stora möjligheter att ut­vecklas. Vill du växa med oss?

Ansökan

Sista ansökningsdatum:

Meny