- Startsida
- Omsorg och hjälp
- Dödsfall och begravning
Dödsfall och begravning

Det finns få tillfällen som påverkar våra liv så mycket som när en nära anhörig går bort. I dessa stunder är det helt naturligt att känna både sorg och saknad, samtidigt som vi kan känna en viss oro för framtiden. Som anhörig ställs du också inför praktiska frågor till exempel begravning, bouppteckning eller dödsboanmälan. För att underlätta processen kring begravningen kan det vara värdefullt att prata med övriga familjemedlemmar. Tillsammans kan ni sedan vända er till en begravningsbyrå för att få hjälp och stöd.
När någon har avlidit ansvarar de anhöriga för att bouppteckning eller dödsboanmälan sker. Här kan ni läsa mer om bouppteckning, dödsboanmälan och ekonomiskt bistånd till begravningskostnader. Dödsboanmälan upprättas av kommunens socialnämnd.
Bouppteckning eller dödsboanmälan?
Bouppteckning eller dödsboanmälan
När någon avlider måste den avlidne personens ekonomi gås igenom och redovisas till Skatteverket. Det är anhöriga som ansvarar för att anmäla dödsfallet och upprätta antingen en bouppteckning eller en dödsboanmälan.
Bouppteckning
Om den avlidne ägde företag, fastighet, tomt eller mark ska en bouppteckning upprättas. Bouppteckning kan dödsbodelägare göra själv eller anlita en jurist eller begravningsbyrå. En bouppteckning ska upprättas inom tre månader från dödsfallet och skickas till Skatteverket.
Dödsboanmälan
Socialnännden kan göra en dödsboanmälan om det inte finns tillgångar som räcker till mer än begravningskostnader och andra kostnader i samband med dödsfallet. Den avlidne får inte heller äga hus, tomt eller mark.
Dödsboanmälan ska inges inom två månader efter dödsfallet och ersätter då bouppteckning. Det är dödsbohandläggaren som genomför utredning om förutsättningar för dödsboanmälan är uppfyllda. Om dödsboet uppfyller kraven för dödsboanmälan skickas anmälan in till Skatteverket av dödsbohandläggaren.
Kontakta kommunen så snart som möjligt efter dödsfallet. Dödsbohandläggaren måste göra ett hembesök i den avlidnes hem för att bilda sig en uppfattning av bohagets och personliga tillhörigheters värde. Det är viktigt att inga räkningar betalas innan dödsboanmälan är klar och att alla autogiron stoppas.
Dödsboanmälan kan inte göras om:
- Någon av dödsbodelägarna inte vill
- Det krävs omfattande utredning för att få uppgifter om den avlidnes ekonomi eller när det finns andra tveksamheter
- Det finns testamente
- Den avlidne äger ekonomiskt värdefulla saker
Detta krävs för att kunna göra en dödsboanmälan:
- Det saknas tillgångar efter att hela eller delar av begravningen är betald
- Den avlidne har inte någon fast egendom såsom hus, villa eller tomträtt
- Den avlidne var folkbokförd och bodde i Krokoms kommun
- De anhöriga har inte rört tillgångarna i dödsboet innan kontakt tagits med dödsbohandläggare i kommunen
Kontakta socialtjänsten via e-tjänst nedan, telefon 0640-162 82 eller via e-post ifo@krokom.se för att ansöka om dödsboanmälan.
Dödsbodelägare
Dödsbodelägare
En dödsbodelägare är en person som har rätt till hela eller en del av en avliden persons kvarlåtenskap, antingen genom lag eller testamente. Tillsammans ansvarar dödsbodelägarna för att förvalta dödsboet vilket innebär att fatta gemensamma beslut under hela avvecklingsprocessen.
Det är dödsbodelägare som kan agera i dödsboet. Att agera i dödsboet innebär att dödsbodelägare bland annat kan få ut information om den avlidnes ekonomiska situation samt ansöka om dödsboanmälan och ekonomiskt bistånd till begravningskostnader.
Om det finns tillgångar i dödsboet men inga dödsboledägare, är det Allmänna arvsfonden som blir dödsbodelägare.
Vem kan vara dödsbodelägare?
- Efterlevande maka/make eller sambo
- Legala arvingar; de som har arvsrätt enligt lag, till exempel barn
- Universella testamentstagare; personer eller organisationer som i ett testamente har utsetts att ärva en viss andel av boet.
- Allmänna arvsfonden; om den avlidne saknar arvingar och testamente blir Allmänna arvsfonden dödsbodelägare
Via länken nedan kan du beställa dokumentet ”Dödsfallsintyg med släktutredning” från Skatteverket där det framgår vem som är dödsbodelägare.
Utredning om dödsboanmälan
Så går utredningen till
Dödsbodelägare eller företrädare för dödsboet ska kontakta dödsbohandläggare vid kommunen. Det är dödsbohandläggaren som utreder och bedömer rätt till dödsboanmälan.
Dödsboet värderas genom hembesök och dödsbohandläggaren går igenom dödsboets ekonomi. Dödsboanmälan bör göras inom två månader efter dödsfallet.
Om dödsboet uppfyller kraven för dödsboanmälan skickas anmälan in till Skatteverket av dödsbohandläggaren.
Om du har frågor kan du kontakta socialtjänsten via telefon 0640-162 82 eller via e-post ifo@krokom.se
Ekonomiskt bistånd till begravningskostnader
Ekonomiskt bistånd till begravningskostnader
Om den avlidne inte har tillräckligt med tillgångar för att betala sin begravning kan dödsbodelägare ansöka om ekonomiskt bistånd till begravningskostnader. Man kan högst få hjälp med ett halvt prisbasbelopp till begravningskostnader. En ekonomisk utredning krävs för att utreda rätten till ekonomiskt bistånd. Gifta makar och sambos har ett försörjningsansvar för varandra och även makars och sambos ekonomi behöver utredas vid ansökan.
Du ansöker om ekonomiskt bistånd till begravningskostnader i samband med att du ansöker om dödsboanmälan. Det är inte dödsbohandläggaren som utreder ansökan om ekonomiskt bistånd till begravningskostnader men dödsbohandläggaren kan hjälpa dig med ansökan.
Högre upp på sidan i rutan "Läs mer" finns ansökningsblankett för utskrift.
Om du har frågor kan du kontakta socialtjänsten via telefon 0640-162 82 eller via e-post ifo@krokom.se
Checklista för dödsboanmälan
Checklista för dödsboanmälan
För att kunna upprätta dödsboanmälan och genomföra utredning behövs information från dödsbodelägare. Nedan finns en lista med vad dödsbodelägare ska göra och vilka handlingar och uppgifter som dödsbohandläggaren behöver.
Kontakter att ta:
- Kontakta socialtjänsten via e-tjänst, telefon 0640-162 82 eller via mail ifo@krokom.se och lämna förfrågan om dödsboanmälan.
- För att slippa påminnelser på förfallna fakturor och liknande är det klokt att meddela eventuella fodringsägare att dödsboet saknar tillgångar och att en dödsboanmälan kommer göras.
Viktigt att tänka på:
- Eventuella tillgångar i dödsboet får inte röras innan utredning för dödsboanmälan är klar
- Betala inga räkningar eller skulder
- Töm inte boendet innan dödsbohandläggaren gjort ett hembesök och utredningen är klar
- Stoppa autogirobetalningar och säg upp autogiroavtalen
- Säg upp abonnemang, till exempel telefonabonnemang och streamingtjänster
- Om den avlidne har bott själv ska hyresavtalet till den avlidnes boende sägas upp omgående av dödsbodelägarna. Vid dödsfall är uppsägningstiden för hyresavtal alltid en månad om man säger upp den senast en månad efter dödsfallet.
Dokument att samla in till dödsbohandläggaren:
- Dödsfallsintyg med släktutredning från Skatteverket
- Lista med aktuella namn och kontaktuppgifter till samtliga dödsbodelägare
- Kopia på senaste deklarationen från Skatteverket
- Eventuellt testamente
- Eventuellt äktenskapsförord
- Har den avlidne andel i annat oskiftat dödsbo behövs bouppteckning som visar detta
- Eventuell bouppteckning från tidigare avliden make/maka
- Eventuell efterlevande make/makas tillgångar
Ekonomi:
- Ta fram uppgift om eventuella kontanter på dödsdagen
- Kontakta den avlidnes bank för uppgift om banktillgångar på dödsdagen
- Inhämta uppgift om innestående fodringar till exempel skatteåterbäring och pension
- Inhämta uppgifter om eventuella fordon
- Inhämta uppgift om utbetalningar som inkommit till dödsboet efter dödsdagen
- Inhämta uppgift om eventuella försäkringar
- Om bostaden är en bostadsrätt behövs uppgift om marknadsvärde
Begravningskostnader:
- Offert/faktura avseende begravningskostnad
- Offert/faktura avseende övriga utgifter i samband med begravningen
- Offert/faktura avseende gravsten
Har du frågor kan du kontakta socialtjänsten på telefon 0640-162 82 eller via e-post ifo@krokom.se
Mer information
Mer information
Nedan finns länkar till olika webbsidor där du kan få mer information.
Skatteverket
Här kan du läsa mer om vad Skatteverket gör vid ett dödsfall samt vad du som dödsbodelägare behöver göra. Du kan också beställa dödsfallsintyg med släktutredning.
När en anhörig dör | Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Dödsfallsintyg med släktutredning | Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Efterlevandeguiden
Efterlevandeguiden är en webbsida där myndigheter samlat information för att göra det enklare för dig som förlorat någon.
Efterlevandeguiden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
1177 - Jämtland/Härjedalen
När någon dör - 1177 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Har du frågor kan du kontakta socialtjänsten på telefon 0640-162 82 eller via e-post ifo@krokom.se
Kontakt
-
Individ- och familjeomsorg Telefon: 0640 162 82,
fax-nummer 0640-16248 E-post: ifo@krokom.se - Telefontid dödsbohandläggare: Måndag,tisdag, torsdag och fredag kl. 08.45-09.30

