- Startsida
- Omsorg och hjälp
- Ekonomi och stöd
Ekonomi och stöd

Om du inte kan försörja dig eller din familj kan du ansöka om ekonomiskt bistånd.
Vi kan alla hamna i ekonomiska svårigheter där vi behöver stöd för att klara vår försörjning. Ekonomiskt bistånd är ett tillfälligt ekonomiskt stöd från kommunen som du kan ansöka om. Ekonomiskt bistånd är en sista utväg när du inte kan försörja dig på egen hand, trots att du har försökt. Här kan du läsa mer om ekonomiskt bistånd och hur du ska göra för att ansöka.
Ekonomiskt bistånd
Ekonomiskt bistånd
Har du svårt att få pengarna att räcka till? Då kan du vända dig till kommunens socialtjänst och ansöka om ekonomiskt bistånd i form av försörjningsstöd. Det kan vara till utgifter såsom hyra, el, mat eller mediciner.
Du kan få försörjningsstöd först när du prövat alla andra möjligheter att själv lösa din ekonomiska situation. Om du har tillgångar i form av pengar på banken eller andra ekonomiska tillgångar behöver du använda dem först. Om du har fordon, fastigheter eller liknande kan du bli tvungen att sälja dessa innan du har rätt till försörjningsstöd.
Du behöver också först söka andra bidrag och ersättningar som du kan ha rätt till, som till exempel a-kassa, alfakassa, bostadsbidrag, sjukpenning eller föräldrapenning.
Du ansöker om försörjningsstöd månadsvis och i förskott. Du behöver ansöka på nytt varje månad.
Vad krävs av dig som ansöker om försörjningsstöd?
Vad krävs av dig
För att ha rätt till försörjningsstöd behöver du själv göra vad du kan för att bidra till din försörjning. Beroende på din livssituation ställer kommunen olika krav på vad du behöver göra för att få försörjningsstöd.
Om du är gift, har en registrerad partner eller är sambo ansöker ni om försörjningsstöd gemensamt. Den inkomst som din make, maka, partner eller sambo har påverkar din rätt till försörjningsstöd.
Utifrån din situation kommer vi tillsammans upprätta en planering för dig. Planeringen ska leda dig närmare egen försörjning.
Om du är helt eller delvis arbetslös
Du ska aktivt söka arbete, och acceptera alla typer av lämpliga arbeten du har möjlighet att få. Du ska söka arbete i hela landet.
Du ska vara inskriven på Arbetsförmedlingen och följa planeringen med dem samt acceptera de sysselsättningsåtgärder som Arbetsförmedlingen och kommunen anvisar dig.
Om du har nedsatt arbetsförmåga
Om du på grund av exempelvis sjukdom eller andra hälsoskäl har helt eller delvis nedsatt arbetsförmåga ska du visa aktuellt läkarintyg som bekräftar detta
Om du är föräldraledig
Du ska ta ut föräldrapenning via Försäkringskassan för veckans alla dagar med full ersättning om du är föräldraledig.
Om du inte har ett arbete att gå tillbaka till efter din föräldraledighet ska du i god tid ansöka om förskoleplats för ditt barn, så att du kan vara inskriven på Arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete när föräldraledigheten är slut.
Så ansöker du om försörjningsstöd
Så ansöker du
För att ansöka kan du använda vår e-tjänst eller ansöka på papper genom att fylla i vår ansökningsblankett.
När du ansöker om försörjningsstöd behöver vi veta mer om din ekonomiska situation. Du behöver därför bifoga exempelvis hyresavi, kvitton, kontoutdrag, räkningar eller andra dokument som styrker de uppgifter du lämnar i ansökan.
Läs noga igenom informationen i e-tjänsten eller i ansökningsblanketten om vilka uppgifter du behöver bifoga i din ansökan. Om det saknas uppgifter i din ansökan kommer vi att kontakta dig för komplettering.
Ansök digitalt via våra e-tjänst
I e-tjänsten ansöker du om ekonomiskt bistånd och kan följa händelserna i ditt ärende från ansökan till beslut. Du kan också få meddelande via sms eller e-post när ditt ärende uppdateras.
e-tjänst för ansökan om ekonomiskt bistånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
För att kunna använda tjänsten krävs att du har e-legitimation. Om du ännu inte har e-legitimation kan du besöka Myndigheten för digital förvaltnings hemsida. Där du kan läsa mer om hur det fungerar och hur du skaffar en egen e-legitimation.
E-legitimation.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du inte vill eller kan använda e-tjänsten
Om du inte vill eller kan använda vår e-tjänst kan du använda dig av vår ansökningsblankett. Blanketten finns på e-tjänstens första sida under "Visa blanketter". Du behöver inte logga in i e-tjänsten för att ladda ner ansökningsblanketten.
Om du har frågor kan du kontakta socialtjänsten på telefonnummer 0640-162 82, eller via e-post ifo@krokom.se.
Vad händer när jag ansökt?
Vad händer med ansökan
Om du ansöker för första gången tar en socialsekreterare kontakt med dig för att boka in ett personligt besök. När vi har fått in all information vi behöver utreds din ansökan om ekonomiskt bistånd och du får beslut om du har rätt till bistånd eller inte. I utredningen används information från dig, de underlag du lämnat in samt uppgifter från andra myndigheter som Arbetsförmedlingen, A-kassa, CSN, Skatteverket, Transportstyrelsen, Försäkringskassan och Migrationsverket.
Stickprov
Vi genomför regelbundna kontroller genom stickprov. När du har signerat och godkänt din ansökan kan du utses till en kontroll. Då kommer du få ett meddelande med information om vilka handlingar du behöver lämna in till oss för att vi ska kunna behandla din ansökan. Lämnar du felaktiga eller ofullständiga uppgifter kan det innebära att du får ett felaktigt beslut och kan bli återbetalningsskyldig.
Hur länge tar det att få beslut?
Det kan ta upp till två veckor innan du får beslut.Vi försöker alltid att handlägga din ansökan så snabbt vi kan. Observera att tiden räknas från att din ansökan är komplett.
Om du har mobilt bank-ID kan du se ditt beslut via Mina sidor, det går oftast lite snabbare än om vi ska skicka ut ditt beslut med vanlig post.
Om du får avslag på din ansökan
Du har rätt att överklaga ett beslut om avslag inom tre veckor från att du mottagit beslutet. Detta kallas förvaltningsbesvär. Information om hur du överklagar finns med i det beslut du får från oss.
Så behandlar vi dina personuppgifter
Personuppgifter
Uppgifterna som du lämnar till oss registreras i ett datasystem. Socialtjänsten förvarar din utredning, ditt beslut och dina journalanteckningar i en personakt. Alla uppgifter du lämnar till socialtjänsten är skyddade av sekretesslagen. Det betyder att inga obehöriga får ta del av dem om du inte själv samtycker till det.
Du har alltid rätt att läsa de anteckningar och andra uppgifter som vi har registrerat om dig.
All personal på socialtjänsten och de politiker som ingår i kommunens socialnämnd har tystnadsplikt och får inte lämna ut uppgifter om dig till obehöriga.
Vad händer om det blir fel?
Vad händer om det blir fel?
Det är viktigt att du omgående kontaktar socialsekreterare om du har fått fel belopp utbetalt. Om du fått för mycket pengar kan du bli skyldig att betala tillbaka det felaktiga beloppet. Att medvetet lämna felaktiga uppgifter kan innebära att socialtjänsten gör en polisanmälan.
Hur mycket kan jag få i försörjningsstöd?
Hur mycket kan jag få?
Försörjningsstöd är uppdelat i två delar, dels riksnormen och dels skäliga kostnader vid behov. Din rätt till en skälig levnadsnivå finns inskriven i Socialtjänstlagen (SoL).
Försörjningsstöd utgår från riksnormen. Nivån på riksnormen beslutas av regeringen varje år. Riksnormen är ett schablonbelopp som ska räcka till hushållets vanligaste kostnader som mat, kläder, förbrukningsvaror, hygienartiklar och liknande.
Du kan även ansöka bistånd till annat, det du behöver för att kunna ha en skälig levnadsnivå. Det gäller till exempel boendekostnader, arbetsresor, hemförsäkring, sjuk- och tandvård, fack och a-kasseavgifter.
När vi bedömer vad som är skäligt utgår vi från vad en låginkomsttagare i Krokoms kommun normalt har råd med.
Provberäkning
På Socialstyrelsens webbplats finns ett provberäkningsverktyg där du kan göra en förenklad beräkning för att se om din ekonomi ligger över eller under nivån på försörjningsstöd. Resultatet är ingen garanti för att du kan eller inte kan få försörjningsstöd. Om du vill ansöka om försörjningsstöd måste du alltid kontakta oss.
De uppgifter som du matar in i provberäkningsverktyget sparas inte i systemet.
Provberäkning ekonomiskt bistånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Fler ekonomiska stöd
-
Konsumentvägledning
Du som är invånare i Krokoms kommun har möjlighet att vända dig till Konsumentverkets rikstäckande vägledning Hallå Konsument om du behöver rådgivning i konsumentfrågor.
-
Fonder
Krokoms kommun förvaltar ett antal fonder som du kan söka bidrag från.
-
Budget- och skuldrådgivning
Vill du ha hjälp att ordna upp en skuldsituation eller en tilltrasslad vardagsekonomi? Vänd dig till budget- och skuldrådgivaren i Krokoms kommun.
Kontakt
-
Individ- och familjeomsorg Telefon: 0640 162 82,
fax-nummer 0640-16248 E-post: ifo@krokom.se - Telefontider för socialsekreterare: mån, tis, tors och fre kl.08.45-09.30
Läs mer
Ekonomiskt bistånd - Socialstyrelsen
- Om ekonomiskt bistånd för privatpersoner
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Provberäkning försörjningsstöd
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Övrigt
- Din ekonomi, Konsumentverket Länk till annan webbplats.
- Socialtjänstlag (2001:453)
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.