Ny enhet för schema och bemanning

En grupp om tre personer som står bredvid varandra.

Krokoms kommun fortsätter utvecklingen av socialför­valtningens bemannings­arbete. Nu har beslut fattats om att införa en central schema- och bemannings­enhet, CSBE.

Syftet är att skapa bättre stöd för:

  • schemaläggning
  • bemanning
  • samplanering mellan verksamheter
  • vikariehantering

Målet är att skapa bättre framförhållning, en mer hållbar arbetsmiljö och en klokare användning av resurser och kompetens.

Bakgrund till beslutet

Arbetet med bemanningsprojektet har pågått sedan 2025 inom socialför­valtningens verksamheter som bedrivs dygnet runt. I dag lägger verksamheterna mycket tid på att hantera korttidsfrånvaro och akuta bemanningslösningar. Det påverkar både arbetsmiljö och planering.

Den nya enheten ska bidra till ett mer samordnat och långsiktigt arbetssätt.

Införandet av CSBE har vuxit fram efter arbetet med Chefoskopet, där chefers organisatoriska förutsättningar har undersökts. Detta blir därför en av flera åtgärder som genomförs för att förbättra chefers arbetsmiljö.

Det här ska CSBE bidra till

Den centrala schema- och bemanningsenheten ska bland annat bidra till:

  • bättre framförhållning i bemanningen
  • tydligare stöd i schemaplanering
  • minskad sårbarhet i verksamheterna
  • bättre samordning mellan verksamheter
  • hållbar arbetsmiljö
  • bättre stöd vid korttidsfrånvaro

CSBE kommer även att arbeta med:

  • vikariehantering
  • samordning av bemanning
  • rekrytering av timvikarier

Arbetet sker stegvis

Införandet kommer att ske stegvis och utvecklas över tid. Rekrytering av nya medarbetare till enheten kommer också att genomföras. Dialog, uppföljning och justeringar kommer att vara viktiga delar i arbetet.

Om förändringar påverkar medarbetare kommer information och dialog att ske innan förändringar genomförs.

Fokus på kvalitet och kontinuitet

Målet är att skapa bättre förutsättningar för verksamheter, chefer och med­arbetare – men också för brukare och vårdtagare. Arbetet ska bidra till god och säker vård och omsorg samt bättre kontinuitet för den som får stöd och hjälp från kommunen.

Läs mer om bemanningsprojektet Öppnas i nytt fönster.

Frågor och svar

Vad är CSBE?

CSBE står för central schema- och bemanningsenhet. Det är en funktion som ska stötta verksamheterna med schema, bemanning, samplanering och vikariehantering.

Varför införs CSBE?

För att minska sårbarhet, förbättra arbetsmiljön och skapa bättre samordning kring bemanning och resurser.

Har beslut fattats?

Ja. Beslutet är fattat av förvaltningschef efter dialog och samverkan inom socialförvaltningen.

Kommer någon att bli uppsagd?

Nej. Målet är att använda resurser och kompetens på ett mer hållbart och samordnat sätt.

Hur påverkas brukare och vårdtagare?

Målet är att skapa bättre kontinuitet, trygghet och god vård och omsorg.

Meny