Minska risken för fall genom att balansera mera

Man med käpp på höstpromenad

Risken för att du ska tappa balansen och ramla ökar med åren. Under vecka 40 riktar vi ett extra fokus på vad du kan göra i förebyggande syfte genom den nationella kam­pan­jen "Balansera mera – tips och råd för att förhindra fallolyckor i vardagen.

Risken för fallskador, som sprickor och brott i skelettet ökar när vi blir äldre. Det beror på att skelettet blir skörare med åren. Redan vid 30 års ålder börjar också en naturlig nedbrytning av muskler och processen går allt snabbare efter 50. Samtidigt får många även sämre balans och syn.

Men var och en kan göra mycket för att själv förebygga fallolyckor. Den nationella kampanjen Balansera mera genomförs varje år under vecka 40. Kampanjen utgår ifrån att det finns tre viktiga områden när man förebygger fallolyckor:

  • Mat – Ät näringsriktigt för att behålla din balans.
  • Motion – Träna och motionera för att få bättre balans.
  • Mediciner – Se över dina mediciner för att minska risken att falla.

Tips för att minska risken att falla

  • ta bort mattor eller lagt halkskydd under dem.
  • se till att sladdar inte ligger löst på golvet.
  • ta bort höga trösklar som jag kan snubbla över.
  • saker som används ofta finns nära till hands.
  • möblera så att det går att ta sig fram lätt.
  • ha den belysning som behövs.
  • tänd en nattlampa.
  • ta hjälp för att tvätta fönster, byta glödlampor eller hänga upp gardiner, till exempel från en fixartjänst.
  • ha mobiltelefonen nära till hands.
  • ha en stol i hallen att sitta på när skor ska av och på.
  • ha halkskydd i duschen/badkaret.
  • ha handtag på väggen intill badkaret/duschen.
  • ha har en halkfri matta att kliva ut på efter dusch/bad.
  • kontrollera synen en gång om året.
  • kontrollera hörseln en gång om året

Läs mer om mat, motion och mediciner i broschyren Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Meny