Translate site

Startsida Krokoms kommun

Trygghetslarm

Det är viktigt att känna sig trygg i sitt eget hem. Ett trygghetslarm gör det möjligt att snabbt kunna påkalla hjälp i akuta situationer, till exempel om du har ramlat. Ett trygghetslarm ansöker du om hos kommunens biståndshandläggare.

Vad är ett trygghtslarm?

​Larmet består av en telefon som kopplas till ett strömuttag. Till larmet här också en larmknapp som bärs runt handleden eller runt halsen.

Vad händer när jag trycker på larmknappen?

Trygghetstelefonen ringer upp larmcentralen och öppnar en röstförbindelse så att operatören kan prata med dig. Det kan låta ungefär så här: Hej Karin, vad kan jag hjälpa dig med? Operatören kallar sedan på den hjälp som du behöver.

​Hur gör jag om jag behöver ett trygghetslarm?

​För att få tillgång till ett trygghetslarm behöver du göra en ansökan hos kommunens biståndshandläggare som gör en bedömning, precis som med andra insatser. Se kontaktuppgifter här till höger.

Uppdaterad 2016-02-16 av Ulla Eriksson

Kontakta oss
Har du tekniska frågor eller vill kommentera informationen på sidan så kan du kontakta webbredaktionen. Klicka här!

Följ Krokoms kommun på Facebook
Följ Krokoms kommun på Instagram
Följ Krokoms kommun på YouTube

KROKOMS KOMMUN Offerdalsvägen 8, 835 80 Krokom
Tel. 0640-161 00 vxl (mån-tor kl 08-17, fre kl 08-16)  |  Fax 0640-161 05 
Organisationsnummer: 212000-2478 | E-post »

Cookies på krokom.se