Translate site

Startsida Krokoms kommun

Fusk med arbetstid har uppdagats i en av kommunens verksamheter

I slutet av maj i år larmade en facklig företrädare om att det förekommer fusk med arbetstid på något eller några gruppboenden inom kommunens LSS-verksamhet.

- Det här är absolut inte okej, jag är enormt besviken på att det här har kunnat ske, säger Anna Berkestedt-Jonsson, socialchef.

Omedelbart när problemet kom till ledningens kännedom vidtogs ett antal åtgärder för att säkerställa att detta inte ska kunna hända igen. Bland annat ordnades informationsmöten för samtliga anställda inom den aktuella verksamheten där information gavs om vad som har inträffat. Det fördes även diskussioner om regler och riktlinjer och vilka rättigheter och skyldigheter var och en har i sin anställning.

- Vi hade möten med tjugo medarbetare i taget och det var ganska tuffa möten. Vi har nu valt att blicka framåt i stället för att lägga tid och kraft på att försöka kartlägga detaljer, säger Anna Berkestedt-Jonsson.

Svårt att leda i bevis

Anne Vågström är personalchef och hon berättar att det skulle vara ett enormt omfattande och svårt arbete att kartlägga händelseförloppet på det sätt som krävs för att kunna agera arbetsrättsligt.

- När vi vet att någon har misskött sig så agerar vi som arbetsgivare. För att kunna agera arbetsrättsligt i det här ärendet behöver vi ha bevis för vem som har gjort vad och i nuläget har vi inte det. Vi vet att de allra flesta av våra medarbetare gör ett mycket bra jobb och det är viktigt att det kommer fram, säger Anne Vågström.

Informationsbrev till anhöriga

I går, onsdag, skickades ett informationsbrev till anhöriga och gode män till boende på kommunens gruppboenden och servicelägenheter.

- Det är beklagligt att informationen till anhöriga inte går ut förrän i ett sådant sent skede. Det borde ha skickats omgående eftersom detta förstås ger upphov till oro hos de anhöriga, men det har att göra med att vi var så fokuserade på att hitta lösningar för att komma tillrätta med problemet, säger Anna Berkestedt-Jonsson.

Informationsmöte i december

Anhöriga och gode män är inbjudna till en informationsträff senare i december där det kommer att finnas möjligheter att ställa frågor till ansvariga chefer inom den aktuella verksamheten. Anhöriga kan förstås höra av sig redan nu till Anna Berkestedt-Jonsson, socialchef, eller Monica Göransson, tf verksamhetschef via de kontaktuppgifter som finns i brevet.

Uppdaterad 2017-11-30 av Åsa Sjödin
Kommentarer
  1. X
    X
     
    2017-11-30
  2. Kristian Johansen
    Jag kan inte riktigt beskriva hur förbannad jag är att detta förekommit och lite oroad över "vi ska blicka framåt" då de personer kommer fortsätta inom verksamheten. Glad att jag inte bor i Krokoms kommun och behövt ha mitt barn i eran verksamhet. Hoppas på rejäl självrannsakan hos alla inblandade.
     
    2017-11-30
  3. Katrin
    Allvarligt! Ni låter personer med noll empati och ansvarskänsla jobba kvar med personer som är beroende av ansvarsfulla och empatiska människor. De dessa individer gjort är ju misshandel! Ert agerande visar tydligt på mycket svagt ledarskap. Jag skäms över att vara jämte.
     
    2017-11-30
  4. Harald Almqvist
    Helt ofattbart. hur kan ni låta bli att göra en polisanmälan när så grova tjänstefel har begåtts? Anlita en advokatfirma som får sköta anmälan om ni inte själva klarar av det. Kommunens företrädare är rent ut sagt ynkliga och socialchefen borde avgå.
     
    2017-11-30
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar



Följ Krokoms kommun på Facebook
Följ Krokoms kommun på Instagram
Följ Krokoms kommun på YouTube

KROKOMS KOMMUN Offerdalsvägen 8, 835 80 Krokom
Tel. 0640-161 00 vxl (mån-tor kl 08-17, fre kl 08-16)  |  Fax 0640-161 05 
Organisationsnummer: 212000-2478 | krokoms.kommun@krokom.se

Cookies på krokom.se