Tjejerna i KC guidar dig rätt

Joanna Lindberg, Gun Svedestedt och Marie Lemon jobbar i kundcenter. På bilden saknas Sussanne Backman.

De flesta tror att de bara tar emot och kopplar samtal, men faktum är att Krokom kommuns kommunvägledare på kundcenter har världens mest passande arbetstitel. För de guidar, coachar och stöttar medborgarna när de behöver hjälp– de vägleder även alla kommunanställda. Men vad gör de egentligen när det inte ringer i telefonväxeln?

De flesta av oss har någon gång ringt kommunen och hamnat i växeln hos kommunvägledarna Gun Svedestedt, Marie Lemon, Susanne Backman eller Joanna Lindberg på kundcenter. För de har den
första kontakten med alla kommuninvånare och varje år tar de emot över 50 000 samtal.

– Människor ringer till kommunen om allt, även sådant vi inte ansvarar för. Det kan vara allt från någon som söker utemöbler till en badplats till att man kört på ett rådjur, berättar Gun.

Med tydlig och trevlig kommunikation hjälper de människor rätt. På ett papper på väggen i deras kontor samlar de tokigheter som folk ringer om.

– Min favorit är ”söker Radio Jämtland för det låter hackigt på radion och låtarna spelas så fort”, läser Gun från pappret och ler.

Humorn hjälper mot arga samtal som vägledarna ibland också får ta.

Roligast var när det ringde en lärare och frågade
när han skulle börja jobba efter sommaren

De flesta tror att det bara är växeln de sköter under arbetstid. Inget kunde vara mer fel, för de här vägledarna sköter faktiskt hela kommunen. De är en kundservice både för medborgare och internt för alla kommun­an­ställda. Saknas det munstycke till alkolåset i kommunbilen eller om en kommunbil inte startar, då finns kommunvägledarna där och hjälper till.

– Roligast var när det ringde en lärare och frågade när han skulle börja jobba efter sommaren, säger Gun och skrattar.

De ser också till att alla nyfödda får en gåva av kommunen, de skriver ut vigselprotokoll, tar emot felanmäl­ningarna för Krokomsbostäder, fixar nya busskort till elever, skickar välkomstbrev till alla nyinflyttade, håller koll på alla konferenslokaler och sköter bokningar av kommunbilar. I det stora hela är det allt från att se till att personalen har kaffetaggarna laddade till att svara på frågor från potentiella inflyttare. Och så klart en massa annat.

– Ingen dag är den andra lik här. Jag vet att jag ska svara i telefon, men jag vet inte vad som ska hända under dagen och det är spännande, säger Gun.

Susanne Kvarnlöf

Meny