Nyheten har passerat sitt bäst före-datum

När det är trendigt att vara ute blir Trangia inne

Bild på Trangiakök utomhus

Trangia har märkt av en tydlig friluftstrend under flera år och pandemin gav försäljningen en ytterligare knuff.

Hos stormkökstillverkaren Trangia kokar det av framtidstro. När friluftstrenden blivit global och det allra hetaste är att laga mat ute säljer deras produkter som smör.

Under förra året ökade Trangia sin omsättning med 52 procent, när framför allt deras försäljning i Norden och Asien gick som tåget.
Den branta uppåtkurvan är en effekt av pandemin, men vd Magnus Rydell menar att de under flera år märkt av en tydlig friluftstrend.

– Redan för fem år sedan började vi se att vår försäljning ökade, men visst har pandemin gjort att vi fått en extra skjuts, säger han.
Magnus tror att intresset för utomhusmatlagning beror på flera saker.

– Människor idag försöker ta vara på det enkla som finns i vardagen, och njuta av den natur som finns bakom husknuten. För många har också utomhus varit enda sättet att umgås nu. Dessutom finns en överlevnadsaspekt i dessa kristider. Folk vill känna att de kan klara sig själva om något skulle hända, säger han.

Under 2020 gick Trangia från 36 till 66 anställda, och företaget siktar på att vara totalt 100 anställda inom några år. Magnus Rydell är övertygad att kurvan uppåt för deras produkter och människors vilja att vistas ute i naturen kommer att fortsätta många år framöver.

– Har du väl börjat vara ute och upptäckt vad det ger så tror jag inte att du plötsligt bara slutar, så jag ser att potentialen att fortsätta växa är stor, säger han.

Uppenbarligen är han inte ensam om att tro på en ljus framtid för företaget, när Trangia söker personal så väller nämligen ansökningarna in.

– Vi har inga problem att hitta rätt kompetens eller folk som vill jobba hos oss. I höstas när vi hade tre tjänster ute sökte 140 personer, säger Magnus.

Vi ser att de kunder som ökar mest är de som ska ut på små utflykter

Barnfamiljer och förstagångsanvändare hör idag till den vanligaste kunden som köper ett kök.

– Det är inte bara den som ska ut på avancerade bergsbestigningar eller långt ut på fjället som köper ett stormkök. Vi ser att de kunder som ökar mest är de som ska ut på små utflykter, som en promenad runt en sjö och koka lite pasta, säger Magnus, som själv gärna lagar mat ute i sin hemmiljö.

– Jag åker ju väldigt gärna till fjällen, men ofta kan det räcka med en utflykt hemma i Ås.

Vad lagar du helst själv på stormköket?

– Om grabben är med blir det hamburgare, annars gillar jag pasta carbonara. Jag är ingen finsmakare utan gillar att det är lättsamt. Jag vet att många till och med bakar på stormköket men sådana avancerade grejer håller inte jag på med.

Köket får även hänga med Magnus på flugfisketurer eller en solig vårvintertur på fjället.
Vad har du för tips till nybörjaren som vill testa att laga mat ute?

– Det bästa är väl att börja så enkelt som möjligt. Du behöver inte gå längre än ut på din egen gård, och välj en enkel maträtt. Krångla inte till det.

 

 

Logotype Region J/H

 

Det här reportaget delfinansieras av Region
Jämtland Härjedalen. Läs mer på:

tasteget.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Meny